Kontrolluppgifter

När en idrottsförening har betalat ut ersättning eller lämnat en förmån till en person, på sammanlagt 100 kr eller mer för ett helt år, ska idrottsförening senast den 31 januari året därefter lämna kontrolluppgift till Skatteverket.

Ansvar att lämna kontrolluppgifter
Kontrolluppgift ska lämnas utan särskilt föreläggande från Skatteverket. Det är idrottsföreningens styrelse som är ansvarig för att kontrolluppgifter lämnas.

Skattskyldighet för mottagaren av ersättning
Privatpersoner är skyldiga att föra anteckningar över samtliga ersättningar, arvoden och förmåner för att kunna göra deklarationen oavsett om man får kontrolluppgift eller inte. Man är alltså skatteskyldig för inkomsten även om arbetsgivare missat att skicka en kontrolluppgift.

Läs mer på Skatteverkets hemsida. Under Företag -> Föreningar -> Idrottsföreningar