Headerbild

Ungdom

Svenska Bouleförbundets policy för Barn- och ungdomsverksamhet:

Boule är en demokratisk sport. Ålder, kön, religion, etnisk bakgrund eller funktionsnedsättning saknar betydelse i vår sport. Alla som vill kan och får vara med.
Vi tar i hand före matcherna och är varandras domare. Respekten för med- och motspelare är självklar i vår sport.
Därför värnar vi också om barnens självklara rätt att få utöva idrott och att få göra det på sina villkor, inte utifrån vuxenvärldens mål och ambitioner.
Barnets perspektiv, lust och glädje är viktigare än resultat och prestation.
Grunden för all minior- och yngre juniorverksamhet är att skapa en livslång lust till att utöva boulesporten.

Ivar Liljegren, fyrfaldig svensk mästare 2010

Boule är en oslagbar sport för den som är pricksäker och strategisk samt har lite bollkänsla. Den är lätt att lära sig – ändå kan man alltid utvecklas och bli bättre. Blir man riktigt bra kan man få chansen att vara med i något av landslagen. Det finns både juniorlandslag, U23-landslag, damlandslag och ett öppet landslag. Innan man blir så bra finns det mängder av tävlingar runtom i landet att delta i.

Det finns flera ungdomsklasser i boule:

Minior - för dig som fyller högst elva under året,
Yngre junior - för dig som fyller 12, 13 eller 14 under året,
Junior - för dig som fyller 15, 16 eller 17 under året.
På landslagsnivå finns både ett U23-landslag och ett juniorlandslag.

Om du någon gång upplevt känslan av att skjuta en riktig fet carreau – när ditt eget klot skjuter motståndarens av banan och tar det bortskjutna klotets plats – och vill känna den igen – tveka inte att ta kontakt med oss.

Har du ännu aldrig fått känna hur det känns att göra carreau, eller ”kalle” som vi svenskar brukar säga, är det hög tid att du får göra det. Tillsammans med andra unga boulespelare, landslagsspelare och tränare kan du få vara med om någonting alldeles nytt – som är riktigt jäkla fräckt.

Adress

Svenska Bouleförbundet Box 11016 100 61 Stockholm