Utbildningstimmar

Redovisa in utbildningstimmar

De timmar som distrikten och föreningar redovisar in genererar pengar till vår bouleverksamhet eftersom det är den statistiken som RF följer upp varje år. De verksamheter som har redovisat in mest utbildningstimmar är också det förbund som får mest medel inför varje år för att kunna utveckla sin verksamhet. När ni har tid ta gärna en stund och skicka in era utbildningstimmar via IdrottOnline. Hur ni skapar en utbildning hittar ni här

Exempel på vad som kan registreras som Utbildningstimmar:

1. Ledarutbildningar, ordinarie ledargrupper
2. Teori för aktiva, teambildande aktiviteter, egna ämnen/problemställningar
3. Domar och- funktionärsutbildningar
4. Vuxengrupper av olika slag t.ex. sponsring, material och egna arrangemang
5. Planeringsgrupper inför arrangemang t.ex. tävlingar
6.  Studiecirklar som idédiskussioner, policyarbetsgrupper

Lärgrupper är en verksamhetsform inom folkbildningen som används när din förening eller ditt lag vill lära något nytt och utvecklas tillsammans. En lärgrupp är en mindre grupp med människor som regelbundet träffas för att tillsammans samtala kring ett visst ämne.

Steg för steg för hur man skapar lärgrupp:

1. Samla ihop en grupp mellan 3–8 st och kom fram till vilket ämne ni ska prata om och varför. Ni kan välja av ämnena från ovanstående.
  2. Låt sedan gruppen diskutera de olika frågorna i par eller mindre grupper
  3. Efter varje fråga så delger alla vad de kommit fram till, om det är möjligt så försök att hitta några saker som är gemensamma för alla par/grupper
  4. Avsluta med att diskutera vad passet har resulterat i och vilket nytta man kan dra det i framtiden
  5. En lärgrupp måste pågå minst i 3x45 min för att vara godkänd

Stöd av Idrottskonsulent

SISU Idrottsutbildarna finns nära dig och din förening. Deras idrottskonsulenter kan ge er stöd innan, under och efter en utbildning genomförs. Det kan till exempel ske genom att ge förslag på pedagogiskt upplägg, tips om bra lärande material och stöd på hur ni bygger bra lärande miljöer.  Idrottskonsulent kan finnas med som en hjälpande hand om det finns någon fråga ni är osäkra i. Efter utbildningen ha genomförts kan idrottskonsulenten stämma av med er hur det har gått, hur ni vill gå vidare och ge förslag på vad ni kan göra för att ytterligare ta ett steg mot den utveckling ni vill nå.

SISU Idrottsutbildarna kan även bidra med visst stöd genom folkbildningsanslaget. Det kan handla om att ta kostnader för material, hyrd lokal, studiebesök, expertmedverkan med mera. Kontakta gärna RF-SISU distriktet där ni bor så berättar de mer om hur ett samarbete kan se ut.

Mer kan ni läsa här