Juniorlandslaget

Förbundskapten Junior:

FK Junior:

Kontakt:

Förbundskaptenen utser, bland dem som är under 18 år, de spelare som får representera Sverige i internationella mästerskap. Förbundskaptenen tar också ut lag till större tävlingar både här hemma i Sverige och utomlands.

Intresserad?
För att vara aktuell för juniorlandslaget ska du som spelare fylla minst 14 år i år.
Är du intresserad är du alltid välkommen att kontakta förbundskapten Leo Brood Björk när du ser honom eller skicka ett mail. I mailet skriver du om dig själv, din bakgrund inom idrott och varför du vill vara med och spela mästerskap för Sverige.

Historik
Juniorerna har spelat världsmästerskap sedan 1987, Nordiska mästerskap sedan 1990 och Europamästerskap sedan 1998.

Sveriges juniorer har varit förhållandevis framgångsrika internationellt och flera gånger stått på prispallar runt om i världen. Från VM-turneringarna har svenska juniorer återvänt hem med såväl silver- som bronsmedaljer. År 2005 hade Jessica Johansson under en tid världsrekordet i precisionsskytte och vid världsmästerskapet därefter sköt hon hem en bronsmedalj i samma gren.

I EM har Sverige vunnit brons mer än en gång, men i trippelspelet aldrig medaljer av någon ädlare valör. Genom Alexander Norin fick Sverige ändå ett EM-guld 2010, då han blev Europas bästa precisionsskytt.

Vid de tre senaste Nordiska Mästerskapen har juniorguldet hamnat i Sverige.

Segrare vid NM 2013: Cajsa Qvarnström, Ivar Liljegren, William Silfverberg